QR-koder i undervisningen


Jeg har læst disse strøtanker om QR-koder i undervisningen på bloggen eftersidderen, og tillader mig at copy/paste noget af teksten her.

Grundlæggende rummer koderne mange muligheder i forhold til at gøre mobilen aktiv i undervisningen.
QR står for “Quick Response” lidt frit oversat kunne man sige, at det betyder “hurtigt information”. Min erfaring er, at langt de fleste elever elsker, når underviseren gør brug af koderne i en eller anden form. Koderne kan indeholde kontaktinformation, websites, tekst, billeder mv. Men det bedste ved at bruge dem i undervisningen er, at de er ret nemme at producere/lave – personligt bruger jeg websitet qrstuff.com, til at generere QR-kode.

Nedenfor kan du se nogle af de muligheder, som jeg ser i disse koder:
  • Sæt koderne op på skolen eller i nærområdet – hver kode indeholder en problemstilling, som skal løses på vejen mod næste kode.
  • Lav flere koder på et ark pair, klip koderne ud og laminer dem – hver kode indeholder en problemstilling, som eleverne skal løse, når eleverne har løst det givne problem, bytter de koder med de øvrige elever/grupper.
  • En kode kunne indeholde et youtube-klip i form af en boganmeldelse eller en fremlæggelse
  • Endelig kan koden også linke til et videoklip fx på youtube, hvor man kan hente hjælp til en given opgave
Som nævnt tidligere er QR-koder meget nemme at lave og derefter indsætte i et dokument eller en præsentation. Det eneste lille men er, at eleverne skal have en smartphone, iPod eller en tablet med en barcode-scanner app (gratis), hvorefter de er klar til at gå i gang.


1 kommentar:

  1. QR koder er super gode.

    Jeg vil anbefale at du downloader og læser bogen 'creative commons for alle'. Bogen har mange gode eksempler på brugen af QR koder, og forklarer hvilke materialer på nettet man lovligt må bruge i undervisningen.

    Bogen kan hentes her: http://www.laerit.dk/cc/

    Du kan finde nogle gode QR generatorer her:

    http://titu.dk/qr-kode-generator/

    SvarSlet